گوشی موبایل

بهترین نوع صفحه نمایش گوشی کدام است؟

با پیشرفت سریع در زمینه تکنولوژی، گوشی های هوشمند به سراسر جهان گسترش یافته اند. با این پیشرفت، قسمت یک گوشی هوشمند که بیشترین تعامل را با کاربر دارد، صفحه نمایش است. گاهی اوقات، کیفیت صفحه نمایش می تواند اصلی ترین فاکتور باشد که در تصمیم به خرید یک گوشی هوشمند تاثیرگذار باشد. بنابراین، بسیاری از افراد در زمان خرید تلفن همراه، ابتدا به اندازه صفحه نمایش توجه می کنند. اما نکته مهم این است که نه تنها اندازه صفحه نمایش بلکه کیفیت مواد استفاده شده در ساخت آن نیز بسیار مهم است.

بسیاری از افراد این مسئله را نادیده می گیرند و تنها به ابعاد وضوح صفحه نمایش توجه می کنند که این امر می تواند منجر به یک سوءتفاهم بزرگ در زمان خرید گوشی هوشمند شود. باید آگاه باشید که کیفیت انواع صفحه نمایش گوشی به عوامل متعددی از جمله جنس صفحه نمایش و فناوری اتصال بستگی دارد.در این مقاله قصد داریم بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب را می توان به این صورت دسته بندی نمود: LCD، TFT، IPS، OLED و AMOLED است.

بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب در سال 2024

 

کدام جنس از نمایشگرها برای تلفن همراه بهتر است؟ برای آشنایی با بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صفحه نمایش LCD

LCD مخفف صفحه نمایش کریستال مایع است. صفحه نمایش های LCD در بسیاری از گوشی های قدیمی وجود داشت. آنها تصاویر را با استفاده از کریستال های کوچکی که با اضافه شدن الکتریسیته تغییر رنگ می دهند، نشان می دهند. در حال حاضر اکثر گوشی ها از نمایشگرهای جذاب تر استفاده می کنند. اما تعداد کمی از گوشی های ارزان قیمت هنوز از LCD استفاده می کنند.

در متریال صفحه اصلی جدول پارامترهای تلفن همراه، ترکیب حروفی مانند TFT، IPS، SLCD، UFB، SNT، NOVA و … اغلب دیده می شود. آنها مواد مختلف صفحه نمایش را نشان نمی دهند، بلکه فناوری های مختلف صفحه نمایش LCD را نشان می دهند. متداول ترین فناوری های LCD در صفحه نمایش تلفن های همراه عمدتاً شامل TFT، IPS، SLCD و سایر مواد صفحه نمایش هستند.در میان صفحه نمایش های LCD، لایه محرک از ترانزیستورهای لایه نازک (TFT) تشکیل شده است، بنابراین اصطلاح TFT-LCD اغلب دیده می شود.

نمایشگر TFT (فناوری ترانزیستور لایه نازک)

یکی از انواع صفحه نمایش گوشیTFT (Thin Film Transistor) است. این مدل که یک ترانزیستور اثر میدانی با لایه نازک است نوعی نمایشگر کریستال مایع با ماتریس فعال است.

صفحه نمایش کریستال مایع TFT با روشنایی خوب، کنتراست بالا، لایه بندی قوی و رنگ های روشن مشخص می شود، اما همچنین دارای معایب مصرف نسبی انرژی و هزینه بالا است. ال سی دی های TFT ظاهراً رایج ترین نوع واحدهای نمایشگر موجود در دستگاه های تلفن همراه هستند. TFT LCD کیفیت تصویر خوب و وضوح بالاتری را در مقایسه با نمایشگرهای LCD نسل قبلی به شما می دهد، اما در زوایای دید باریک و در نور مستقیم یا نور خورشید دید ضعیفی وجود دارد.پبه عنوان مثال، صفحه نمایش معروف JDI یک صفحه نمایش TFT-LCD است که از صفحه نمایش فناوری پلی سیلیکون با دمای پایین LTPS استفاده می کند. در مقایسه با صفحه نمایش های LCD سنتی، صفحه نمایش های JDI نازک تر و شفاف تر هستند.

بسیاری از مدل های نمایندگی از صفحه نمایش JDI استفاده می کنند، مانند گوشی های بازی Huawei mate10 و Nubia Red Devils.

نمایشگر IPS

IPS که معمولا به عنوان “Super TFT” شناخته می شود، یک فناوری ارتقا یافته از TFT است. ماهیت هنوز صفحه نمایش TFT است، اما صفحه نمایش TFT با استفاده از فناوری IPS. در مقایسه با صفحه نمایش معمولی TFT، دارای مزایای زاویه دید بزرگ، بازتولید رنگ دقیق، عدم وجود واترمارک روی لمس، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی است.

نماینده این مدل از نمایشگر ها گوشی های برند آیفون است. برای مدت طولانی، آیفون از صفحه نمایش IPS استفاده می کند. بهترین کیفیت صفحه نمایش IPS اساساً هر ساله توسط اپل خریداری می شود. در مقایسه با گوشی های اندرویدی با همان قیمت، آیفون از صفحه نمایش IPS استفاده می کند، حتی اگر وضوح کمتری داشته باشد. ، ظاهر و احساس صفحه همچنان می تواند در سطح بالایی حفظ شود. اما با شروع آیفون X، تلفن های همراه اپل شروع به استفاده از صفحه نمایش AMOLED کرده اند.

نمایشگر SLCD

SLCD یک صفحه LCD ویژه برای اتصال است. این یک تنوع بالا و پیشرفته از LCD است. با رنگ های گرم تر، واقع گرایی مشخص می شود، طبیعی تر است و برای چشم انسان مناسب است.

در حال حاضر گوشی های موبایل اچ تی سی از بیشترین صفحه نمایش SLCD استفاده می کنند.

نمایشگرهای AMOLED

AMOLED مخفف دیود ساطع نور آلی با ماتریس فعال است. نمایشگرهای AMOLED رنگ و کنتراست بسیار خوبی دارند. رنگ های سیاه بسیار تیره به نظر می رسند زیرا پیکسل ها کاملاً خاموش می شوند. و رنگ ها غنی و اشباع به نظر می رسند. بسیاری از گوشی های میان رده و پریمیوم اکنون از AMOLED استفاده می کنند. این مدل نمایشگر به عنوان بهترین صفحه نمایش گوشی سامسونگ برای یکی از پرچمداران این برند مورد استفاده قرار گرفته است.

نمایشگرهای Super AMOLED

نمایشگرهای Super AMOLED از نمایشگرهای AMOLED استفاده می کنند و اساساً توسط سامسونگ توسعه یافته است. Super AMOLED با سنسورهای لمسی که بر روی خود نمایشگر قرار می گیرند، ساخته شده است، برخلاف ایجاد یک لایه حساس به لمس جداگانه (مانند صفحه نمایش لمسی خازنی). این باعث می شود که باریک ترین فناوری صفحه نمایش در بازار باشد. نمایشگرهای Super AMOLED در حال حاضر فقط در دستگاه های سامسونگ وجود دارند، اما تلفن های بیشتری می توانند در آینده از این فناوری استفاده کنند. در Xiaomi 12 Pro از این صفحه نمایش استفاده شده که عنوان بهترین صفحه نمایش گوشی شیائومی را از آن خود نموده است.

صفحه نمایش های OLED

OLED مخفف دیود نوری ارگانیک است. نمایشگرهای OLED مشابه نمایشگرهای AMOLED هستند. آنها همچنین دارای بازتولید رنگ خوب و سیاهی عمیق در هنگام خاموش بودن پیکسل هستند. صفحه نمایش های OLED ممکن است کمی گران تر باشند اما زمان پاسخگویی بسیار سریعی نیز دارند. این جدیدترین فناوری برای نمایشگرهای موبایل و مانیتور است. تا آنجا که به فناوری OLED مربوط می شود، یک ماده آلی پیدا خواهید کرد که بین دو ورقه رسانا (یک آند و یک کاتد) قرار می گیرد، که همچنین بین یک صفحه رویه شیشه ای (درزگیر) و یک صفحه ته شیشه ای (زیر لایه) قرار می گیرد. . زمانی که یک n پالس الکتریکی بین دو صفحه رسانا می گذرد یا اعمال می شود، نور الکتروشورایی مستقیماً از مواد آلی ساندویچ شده بین آنها تولید می شود.

بزرگتر و روشن تر کردن نمایشگرها

بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب

سازندگان تلفن راه هایی برای بزرگ تر کردن صفحه نمایش بدون بزرگ کردن دستگاه ها پیدا کرده اند. در اینجا برخی از راه هایی که نمایشگرها بهبود یافته اند آورده شده است.

حاشیه های باریک تر

حاشیه، به عنوان فضای دور صفحه نمایش در نظر گرفته می شود. بسیاری از گوشی ها اکنون حاشیه های باریک تری دارند. یعنی صفحه نمایش بیشتر در فضای کمتر! گوشی هایی مانند سری آیفون 12 و سامسونگ گلکسی اس 21 حاشیه های نازکی دارند.

نمایشگرهای لبه منحنی

با حاشیه های کوچک تر، به نظر می رسد که نمایشگرها به لبه های دستگاه نزدیک تر می شوند. صفحه نمایش های لبه به لبه واقعی تقریباً هیچ حاشیه ای در برخی از طرف ها باقی نمی گذارند. صفحه های منحنی در اطراف لبه ها برای جلوه ای فراگیر می تابند. این نوع نمایشگرها می توانند به تلفن ها احساس آینده نگری بیشتری بدهند.

بریدگی ها و برش های دوربین

برای قرار دادن دوربین های جلو بدون حاشیه، برخی از تلفن ها دارای بریدگی یا بریدگی دوربین هستند. یک بریدگی مانند یک برش از صفحه نمایش به نظر می رسد. آیفون X این سبک را محبوب کرد. برش ها سوراخ های کوچکی برای دوربین ها هستند. از جمله گوشی های محبوب با بریدگی می توان به سری گلکسی اس 10 سامسونگ اشاره کرد.

صفحه نمایش های تاشو

یک نوآوری جدید صفحه نمایش، صفحه نمایش تاشو است. این نمایشگرهای انعطاف پذیر می توانند خم شوند و تا شوند! دستگاه هایی مانند Samsung Galaxy Z Fold 3 باز می شوند تا صفحه نمایش بزرگی به اندازه تبلت را نشان دهند. وقتی بسته است، هنوز یک صفحه جلوی معمولی وجود دارد. نمایشگرهای تاشو هنوز جدید هستند اما ممکن است رایج تر شوند.

نمایشگرهای روشن تر در فضای باز

نمایشگرها از روشنایی اندازه گیری شده در nits استفاده می کنند تا نشان دهند صفحه نمایش چگونه به نظر می رسد. nits بیشتر به طور کلی به معنای دید بهتر در فضای باز است. اکثر تلفن ها دارای 400 تا 800 نیت هستند، در حالی که تلفن های پریمیوم اغلب از 1000 نیت فراتر می روند. و برخی از نمایشگرها روشنایی کوتاه مدت را در شرایط آفتابی حتی بیشتر می کنند.

نرخ تازه سازی بالاتر صفحه نمایش

صفحه نمایش استاندارد 60 بار در ثانیه تازه می شود. این باعث می شود حرکت از قبل صاف به نظر برسد. اما نرخ های تازه سازی بالاتر مانند 90 هرتز، 120 هرتز یا حتی 144 هرتز بیشتر به روزرسانی می شوند. که منجر به اسکرول و حرکت نرم تر می شود. بسیاری از گوشی های پرچمدار جدید دارای نرخ تازه سازی بالاتری هستند.

نتیجه بررسی بهترین صفحه نمایش گوشی به ترتیب

بسیاری از نوآوری های بزرگ در مورد نمایشگر تلفن اتفاق می افتد. ما همچنان شاهد نمایشگرهای بزرگتر، روشن تر و رنگارنگ تر خواهیم بود. بهبودهای هیجان انگیزی مانند نمایشگرهای تاشو نیز در راه است. اکنون اکثر گوشی ها از فناوری نمایشگر LCD، AMOLED یا OLED استفاده می کنند. گوشی های رده بالا تمایل دارند از AMOLED یا OLED برای رنگ ها و کنتراست عالی خود استفاده کنند.

 

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا