آموزش و ترفند

چگونه بفهمیم موزیک کپی رایت دارد؟

همه ما با اهمیت حفظ حقوق کپی رایت در YouTube و سایر پلتفرم های آنلاین آشنایی داریم. سیستم Content ID که توسط YouTube استفاده می شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. وقتی Content ID متوجه نقض کپی رایت در ویدیو شود، صاحب اثر دو گزینه داره. او می تواند ویدیو را حذف کند یا اجازه دهد تا ویدیو تنظیم شده و توسط خودش مدیریت بشه.

در صورت دریافت اخطار حق کپی رایت، صاحب اثر می تواند ویدیو را محدود کند، تحلیل کند یا حتی از تبلیغات در ویدیو سود کسب کند. ولی اگر بیش از حد اخطار دریافت کنید، این احتمال وجود دارد ک کانال شما به صورت دائمی بسته شود. این بدان معناست که باید تمام ویدیوهای خود را از YouTube حذف کنید و حتی ایجاد یک کانال جدید هم ممکن نیست.

استفاده از آهنگ هایی که حق کپی رایت دارند، ممکنه به مشکلات حقوقی منجر بشه. البته راه حل هایی هم وجود دارد، مثلاً راهنمایی در خرید آهنگ ها از منابع معتبر و بدون حق کپی رایت

همچنین، باید به یاد داشته باشیم که محتوای اصلی هم مهم است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از موسیقی های بدون حق کپی رایت استفاده می کنید یا از منابع قانونی و معتبر خریداری می کنید تا مشکلات حقوقی رو جلوگیری کنید.اما چگونه بفهمیم که یک آهنگ دارای کپی رایت است؟

کپی رایت موسیقی

 

لازم نیست برای مدت طولانی در YouTube فعالیت داشته باشید تا بفهمید موسیقی پایه هر محتوایی است. اما لزوماً نمی توانید از آهنگی که می خواهید برای هر هدفی استفاده کنید. حتی ممکن است با ادعای حق کپی رایت متوجه این موضوع شده باشید. آن یادداشت کوچکی که می گوید نمی توانید از ویدیوی خود کسب درآمد کنید زیرا حاوی موسیقی دارای حق کپی رایت است. دانستن اینکه چگونه بفهمید یک آهنگ دارای کپی رایت است یا خیر، می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند و از دردسرهای احتمالی جلوگیری کند.

چگونه بفهمیم یک آهنگ در یوتیوب دارای کپی رایت است یا خیر

حق کپی رایت

پاسخ کوتاه این است: آن آهنگ دارای کپی رایت است. اگر به YouTube یا Spotify بروید، آهنگ موسیقی را جستجو کنید و آن را در آنجا پیدا کنید، به نوعی دارای کپی رایت خواهد بود. این بدان معنی است که شما باید حقوق استفاده از آن را به دست آورید.

یوتیوب توصیه می کند قبل از انتشار یک ویدیو، آن را روی «خصوصی» یا «مخفی» قرار دهید. به این ترتیب YouTube می تواند بررسی های خودکار خود را برای شناسایی هرگونه نقض حق نسخه برداری انجام دهد.

کپی رایت صرفاً به این معنی است که فقط خالق یک اثر (مانند یک آهنگ، داستان، شعر یا ویدیو) حق استفاده کردن را دارد. . بنابراین هر آهنگی از لحظه ایجاد به طور خودکار دارای کپی رایت است. در دنیای دیجیتال امروزی، «کپی کردن» به معنای هر چیزی است، از دوبله نوار کاست گرفته تا استفاده از یک آهنگ در ویدیوی یوتیوب. بنابراین اگر می خواهید بدانید که آیا یک آهنگ دارای کپی رایت است یا نه، ساده ترین کار این است که فرض کنید که کپی رایت دارد.

در حالی که می توان فرض کرد که یک آهنگ دارای کپی رایت است، چند راه وجود دارد که می توانید از وجود حق کپی رایت برای موسیقی مد نظر خود اطمینان حاصل کنید. برای بررسی اینکه آیا یک آهنگ دارای کپی رایت است، می توانید:

بررسی کنید که آیا در دامنه عمومی در PDINFO است

اگر آهنگی در مالکیت عمومی است می توانید در وب سایت PDINFO بررسی کنید. می توانید بر اساس آهنگ یا سال جستجو کنید تا بفهمید آیا آهنگی که می خواهید استفاده کنید در دامنه عمومی است یا خیر.

توضیحات ویدیو را در خود یوتیوب بررسی کنید

دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد. اول از همه، اگر آهنگی را که می خواهید استفاده کنید، می شناسید، می توانید به سادگی عنوان و هنرمند را در یوتیوب جستجو کنید، سپس در بخش توضیحات ویدیو، نشان می دهد که صاحب مجوز چه کسی است. تمام این اطلاعات در بخش “موسیقی در این ویدئو” یافت می شود.

همین امر برای زمانی که آهنگی را در ویدیوی دیگری می شنوید و می خواهید بررسی کنید که دارای حق نسخه برداری است نیز صدق می کند. شما فقط باید به پایین بروید و به توضیحات بروید و بررسی کنید که اطلاعات آهنگ چیست.

ابتدا یک ویدیو را به عنوان فهرست نشده یا خصوصی آپلود کنید تا بررسی شود

در صورتی که یک آهنگ را دارید اما مطمئن نیستید که آیا دارای حق کپی رایت است یا نه، راهی برای بررسی این موضوع وجود دارد. می‌توانید آهنگ را آپلود کنید و اگر آن به عنوان فهرست نشده یا در حالت خصوصی قرار دهید، سیستم Content ID در YouTube به شما اعلام می‌کند. اگر هیچ اخطاری دریافت نکردید، ممکن است ادامه دهید، اما اگر آهنگ دارای حق کپی رایت باشد، یک هشدار دریافت خواهید کرد. اما باز هم احتیاط کنید! گاهی اوقات تراک ها هنوز توسط دارنده حقوق به شناسه محتوا اضافه نمی شوند، اما ممکن است در آینده تغییر کند. اساساً این بدان معنی است که اگرچه ویدیوی شما در حال حاضر خوب است، ممکن است در نقطه ای از خط، ادعای حق نسخه برداری دریافت کنید.

علامت کپی رایت را در نام فایل یا اطلاعات فایل بررسی کنید

حق کپی رایت

کپی رایت علامت خاص خود را دارد: ©

هر زمان که آهنگی را دانلود می کنید یا به اطلاعات فایل آن نگاه می کنید، این را بررسی کنید. در حالی که اغلب به ندرت می توان عنوان آهنگ را با علامت کپی رایت بعد از آن مشاهده کرد، اما می تواند نشانگر خوبی باشد. ممکن است آن را در جایی که از آن دانلود کرده اید داشته باشد.

به کارشناسان کپی رایت متوسل شوید

در نهایت، اگر واقعاً در مورد حق کپی رایت یک اثر مطمئن نیستید و پول هم برای خرج کردن دارید، یک متخصص استخدام کنید. می توانید افراد یا شرکت های متخصص در این زمینه را پیدا کنید که می توانند در زمینه کپی رایت به شما کمک کنند.

پس آیا هر آهنگی دارای کپی رایت است؟

بنابراین به نظر می رسد که هر آهنگ دارای کپی رایت است. در حالی که بی خطرترین فرض این است که تقریباً تمام موسیقی های محبوب دارای کپی رایت هستند، همه موسیقی ها در واقع اینطور نیستند. برخی از آهنگ ها ممکن است مشمول حق نسخه برداری نباشند، اگر:

  • آهنگ های قدیمی تر در مالکیت عمومی
  • آهنگ های تحت عوام خلاق
  • آهنگ هایی که حق امتیاز ندارند

همه اینها به شما امکان استفاده از موسیقی با کیفیت بالا را می دهد که مشمول قوانین کپی رایت یکسان نیست.

مطمئن نیستید که معنی هر کدام از آن ها چیست؟ در اینجا اطلاعات کمی بیشتر است:

آهنگ های تحت مالکیت عمومی

آهنگ های قدیمی تر وارد مبحثی می شوند که به عنوان دامنه عمومی شناخته می شود. این بدان معنی است که گاهی اوقات وقتی به اندازه کافی شناخته شده وقدیمی  هستند، می توان آنها را فاقد حق کپی رایت  در نظر گرفت. اما آنها واقعاً باید چند سال داشته باشند؟

حق نشر آهنگ در رابطه با حقوق انتشار 70 سال پس از مرگ ترانه سرا منقضی می شود.

حق نسخه برداری ضبط صدا در رابطه با حقوق مسترینگ 70 سال پس از انتشار ضبط منقضی می شود

این باعث می شود مجموعه آهنگ های موجود کاملاً محدود باشد، اما می توانید برخی از جواهرات واقعی را در دامنه عمومی پیدا کنید. فقط فرض نکنید که یک آهنگ فقط به دلیل قدیمی بودن در مالکیت عمومی است، اما برخی از صاحبان حق نسخه برداری همچنان مجوزهای آهنگ های قدیمی تر را تمدید می کنند، و در برخی موارد، جایی که آهنگی دوباره ضبط شده است، نمی توانید از آن استفاده کنید. آن ضبط مطمئن نیستید منظور ما چیست؟ در اینجا یک مثال است:

موتزارت نماد Eine kleine Nachtmusik را در سال 1787 می نویسد

موتزارت در دسامبر 1791، کمی بیش از 70 سال پیش درگذشت

حق انتشار آن آهنگ اکنون در مالکیت عمومی است

یک ارکستر نسخه ای از آن پسر را در سال 2010 ضبط می کند

درست حدس زدید، نمی توانید از آن ضبط خاص آن امتیاز مربوط به سال 2010 استفاده کنید، زیرا حقوق ضبط خاص خود را دارد.

آهنگ های تحت مجوز Creative Commons

آهنگ هایی که تحت عناوین خلاقانه قرار می گیرند، از نظر فنی هنوز دارای کپی رایت هستند، به تازگی مجوز ویژه ای به آن ها اختصاص داده شده است. این مجوز به این معنی است که شما می توانید تحت شرایط خاصی از آنها استفاده کنید. هنگام استفاده از آهنگ باید این شرایط را رعایت کنید، و این می تواند به سادگی ارائه اعتبار در توضیحات ویدیو باشد. هر آهنگ ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین همیشه آن را دوباره چک کنید و تصور نکنید که یک اندازه برای همه است.

Creative Commons 6 مجوز مختلف را در سطوح مختلف نیاز ارائه می دهد. برخی از سخت گیرانه ها به شما اجازه نمی دهند که ویرایش کنید یا از یک آهنگ برای اهداف تجاری استفاده کنید.

آهنگ های رایگان

آهنگ های بدون حق امتیاز، آهنگ هایی هستند که فاقد حق کپی رایت هستند، اما این بدان معنا نیست که مثل همیشه رایگان هستند، در وهله اول باید برای دستیابی به آهنگ هزینه پرداخت کنید. وقتی آهنگی عاری از حق امتیاز است، به این معنی است که شما مجبور نیستید برای مجوز مداوم یا استفاده های اضافی هزینه ای بپردازید، یعنی مجبور نیستید هر بار که فردی ویدیوی شما را تماشا می کند، هزینه ای بپردازید.

با این حال، برخی از موسیقی های بدون حق امتیاز می توانند محدودتر باشند، و ممکن است فقط تعداد انگشت شماری استفاده یا یک دوره زمانی محدود را مجاز کنند. آهنگ های بدون حق امتیاز را در کتابخانه صوتی YouTube پیدا خواهید کرد، اما این آهنگ ها کمتر محبوب هستند و ممکن است آهنگ خاصی را که دنبال آن هستید پیدا نکنید. همیشه نوشته های کوچک روی موسیقی بدون حق امتیاز بخوانید.

آیا می توانید از کاور یک آهنگ محبوب در یوتیوب استفاده کنید؟

یک افسانه قدیمی این است که شما می توانید به سادگی یک آهنگ را کاور کنید و می توانید بدون نگرانی در مورد نقض حق کپی رایت باشید. متأسفانه، اینطور نیست. این جلد فقط تحت نوع دیگری از مجوز کپی رایت قرار می گیرد. مطمئناً می توانید یک نسخه را ضبط و توزیع کنید، اما باید چیزی که به عنوان «مجوز مکانیکی» شناخته می شود، اعطا شود.

برای یوتیوب، ممکن است حتی پیچیده تر شود. اضافه کردن یک ویدیو به محتوای خود ممکن است نیاز به مجوز “هماهنگی” داشته باشد، به ویژه اگر قصد دارید از آن درآمد کسب کنید. این موضوعات بسیار حائز اهمیت هستند. اگر صرفاً یک کاور شخصی از یک آهنگ را به ویدیویتان اضافه می‌کنید، احتمالاً مشکلی پیش نمی‌آید، اما وقتی بدون مجوز، آهنگی را به ویدیوی YouTube خود اضافه می‌کنید که قصد دارید از آن درآمدزایی کنید، ممکن است به مسائل حقوقی برخورد کنید.

آیا می توانم از بخشی از آهنگ استفاده کنم؟

باز هم، داستان های زیادی وجود دارد که می توانید از یک آهنگ استفاده کنید تا زمانی که فقط یک کلیپ کوتاه بگیرید یا از جلوه های صوتی استفاده کنید. این دوباره، متأسفانه، درست نیست. حتی اگر فقط چند ثانیه کوتاه استفاده کرده باشید، باز هم تحت همان محدودیت های کپی رایت قرار خواهید گرفت که انگار از کل آهنگ استفاده کرده اید. همچنان باید از دارندگان حق نسخه برداری و سازنده اصلی مجوز بگیرید یا مجوزی برای استفاده از آهنگی در کانال YouTube خود دریافت کنید، خواه موسیقی پس زمینه برای یک ویدیو کامل یا چند ثانیه برای افکت باشد.

از آنجایی که هر آهنگ قانوناً به طور خودکار دارای کپی رایت است، سؤال واقعی این است که صاحب آهنگ چه مجوزهایی را داده است؟ یعنی: محدودیت های استفاده آن چیست؟ خوشبختانه، می توانید این را به سرعت و به راحتی برای اکثر آهنگ ها، مستقیماً از مرکز سازنده YouTube پیدا کنید.

در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

  • روی نماد سازنده خود در قسمت سمت راست بالای خانه YouTube خود کلیک کنید.
  • روی «Creator Studio» کلیک کنید.
  • در منوی سمت چپ صفحه، روی «Creator» کلیک کنید.
  • روی “کتابخانه صوتی” کلیک کنید.
  • روی «موسیقی با پشتیبانی آگهی» کلیک کنید.

اکنون می توانید کتابخانه عظیمی از موسیقی را ببینید، و اگر روی یکی از آهنگ ها کلیک کنید، می توانید داده هایی مانند محدودیت های استفاده را دریافت کنید، مانند اینکه آیا می توانید از یک ویدیو درآمد کسب کنید، اگر کشورهایی وجود دارد که نمی توانید استفاده کنید. آهنگ در، و غیره. حتی یک برگه موسیقی رایگان وجود دارد که آهنگ هایی را به شما نشان می دهد که هیچ محدودیتی ندارند. در بیشتر موارد، می توانید از یک آهنگ استفاده کنید، اما نمی توانید درآمد AdSense را دریافت کنید.

چگونه بررسی کنیم که آیا یک آهنگ در اینستاگرام و فیس بوک دارای حق کپی رایت است یا خیر

اینستاگرام و فیس بوک سیستم های خودکاری دارند که تشخیص می دهند آهنگ پخش شده در پس زمینه ویدیوی شما مشمول کپی رایت است یا خیر. اما تا زمانی که ویدیوی خود را پست نکنید، نمی توانید متوجه شوید که آیا یک آهنگ در اینستاگرام یا فیس بوک دارای کپی رایت است یا خیر. اگر مشکلی در مورد نقض کپی رایت وجود داشته باشد، یک هشدار ظاهر می شود. از شما می خواهد که موسیقی پس زمینه ویدیوی خود را به آهنگی تغییر دهید که دارای کپی رایت نیست.

اگر بخواهم از ویدیوی خود کسب درآمد کنم، چه؟

برای استفاده از یک آهنگ بدون محدودیت برای اینکه بتوانید از ویدیوی YouTube خود کسب درآمد کنید، باید از مالک(ها) اجازه بگیرید و هزینه ای بپردازید. این می تواند یک کار دلهره آور و پرهزینه باشد، بنابراین Lickd سیستمی ساخته است تا آن را آسان و مقرون به صرفه کند. Lickd از قبل با هنرمندان و برچسب ها مذاکره می کند تا مجبور نباشید، برای استفاده از موسیقی هزینه های گزافی بپردازید. همچنین  به شما اجازه می دهد از یک آهنگ بدون محدودیت استفاده کنید.

به عبارت دیگر، می توانید از یک آهنگ استفاده کنید و از ویدیوی خود بدون ادعای حق نسخه برداری درآمد کسب کنید. علاوه بر این، Lickd یک کاتالوگ از بیش از 1 میلیون آهنگ موفق دارد که می توانید همین الان به راحتی مرور کنید.

اگر بدون اجازه از موسیقی دارای کپی رایت استفاده کنم چه اتفاقی می افتد؟

اغلب اوقات، موضوع این نیست که آیا یک آهنگ دارای کپی رایت است یا خیر، بلکه موضوع درک این است که کپی رایت دقیقاً شامل چه چیزی است، یا به عبارت دیگر، چقدر محدود کننده است. YouTube همه محدودیت ها را نشان می دهد، از جمله اینکه آیا پخش در برخی کشورها محدود است یا خیر. صاحبان کپی رایت می توانند خط مشی خود را تغییر دهند و همه ویدیوهای حاوی آن آهنگ ها را حذف کنند. اگر از موسیقی دارای حق نسخه برداری بدون مجوز استفاده می کنید، می توانید اخطار حق نسخه برداری دریافت کنید.

یوتیوب می تواند ویدیوی شما را مسدود کند و یا حتی صدای آن را قطع کند. ممکن است پیامی مانند این را مشاهده کنید: «این ویدیو حاوی یک آهنگ صوتی است که توسط همه دارندگان کپی رایت مجاز نشده است. صدا غیرفعال شده است.» اگر مجوز استفاده از آهنگ را دریافت کردید و همچنان چنین پیامی را مشاهده کردید، از طریق داشبورد YouTube خود برای ادعای خود تجدیدنظر کنید.

محدودیت دیگر برای استفاده از موسیقی دارای کپی رایت این است که نمی توانید خودتان از ویدیو درآمد کسب کنید. این آهنگ ممکن است «موسیقی با پشتیبانی آگهی» در نظر گرفته شود، به این معنی که دارنده حق نسخه برداری ممکن است تبلیغات را در ویدیوی YouTube شما نشان دهد و کسب درآمد کند. ممکن است در کسب درآمد از ترافیک و بازی ها ضرر کنید. به همین دلیل است که صدور مجوز موسیقی بدون حق امتیاز اغلب ساده ترین و بی دردسرترین راه است.

سخن پایانی

راه حقوق مالکیت معنایی عمیق برای هنرمندان، خالقان، و مخاطبان دارد. مسائل حق نسخه برداری در صنعت موسیقی از اهمیت بسیاری برخوردار است و رعایت آن نه تنها از نگرانی‌های قانونی محافظت می‌کند، بلکه ارزش هنری و خلاقیت را نیز تأیید می‌کند. اینکه ما به موسیقی‌هایی که زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند، احترام گذاشته و به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند می‌شناسیم، نقش مهمی در حفظ هویت هنری دارد. به امید اینکه همواره توانایی ایجاد هماهنگی و احترام در برخورد با حقوق نسخه برداری را حفظ کنیم و به این منظور برای حفظ ارزش های هنری تلاش کنیم. به این ترتیب می توان فهمید که یک آهنگ دارای کپی رایت است یا خیر! امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد.

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا