کامپیوتر و سخت افزار

نسل جدید آی‌ مک و مک بوک اپل با پردازنده‌ های سری M3 معرفی شد

در مراسم اکتبر 2023، شرکت اپل سری جدید پردازنده‌ های سری M3 با نام‌های M3، M3 Pro و M3 Max را معرفی کرد. بعلاوه اپل اعلام کرد که یک آی مک جدید با صفحه‌ی 24 اینچی و یک سری جدید از مک‌بوک‌های پرو با استفاده از این تراشه‌ها عرضه خواهند شد.

پردازنده‌ های سری M3

پردازنده‌ های سری M3

پردازنده‌ های سری M3، از جمله مدل‌های M3، M3 Pro و M3 Max، از فناوری فرآیند 3 نانومتری بهره می‌برند. بنا بر توضیحات اپل این تراشه‌ها دارای بهبود گرافیک، سرعت رندر بهبود یافته، پردازنده مرکزی و موتور عصبی سریع‌تر و پشتیبانی از حافظه‌ی یکپارچه‌تر هستند.

این تراشه‌ها ویژگی‌هایی همچون حافظه پنهان پویا، ردیابی پرتوی شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و سایه‌سازی مش را ارائه می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث افزایش سرعت رندر تا ۲٫۵ برابر سریع‌تر نسبت به تراشه‌های M1 در تست‌های اپل شده است. این پیشرفت‌ به منظور ارائه تجربیاتی روان‌تر، به‌ویژه در کارهایی که منابع زیادی مصرف می‌کنند و در سناریوهای بازی طراحی شده‌اند، طراحی شده‌اند.

پردازنده‌ های سری M3 باعث پیشرفت‌های قابل توجهی در CPU شده است. عملکرد این هسته ها 30 درصد سریع‌تر از تراشه M1 است. این مساله باعث می شود تا کارهایی مانند کامپایل کد و مدیریت چندین فایل صوتی در برنامه‌هایی مانند Logic Pro بهبود یابد. اپل همچنین اظهار داشته که هسته‌های کارآمد M3 حدود 50 درصد سریع‌تر از معادل‌های M1 خود عمل می‌کنند. علاوه بر این، این تراشه‌ها دارای معماری حافظه یکپارچه‌ای هستند که تا 128 گیگابایت حافظه را پشتیبانی می‌کند.

کامپیوتر همه کاره آی‌مک 24 اینچی

پردازنده‌ های سری M3

کامپیوتر همه‌کاره آی‌مک 24 اینچی جدید از تراشه M3 بهره می‌برد که عملکرد آن را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد – دو برابر سریع‌تر از مدل‌های M1. اپل همچنین اعلام کرده که این آی‌مک، 2.5 برابر سریع‌تر از آی‌مک‌های 27 اینچی مبتنی بر اینتل و چهار برابر سریع‌تر از قوی‌ترین مدل 21.5 اینچی است.

آی مک 2023 از همان طراحی فشرده و نازک نسل پیشین خود بهره می‌برد و اپل هیچ تغییر اساسی در طراحی آن ایجاد نکرده است. ضخامت بدنه این دستگاه All-in-one فقط 11.5 میلی‌متر است که باعث می‌شود نمای بیرونی آن بسیار باریک و زیبا باشد.

ویژگی‌های آی مک M3

پردازنده‌ های سری M3

در صفحه نمایش آی مک M3 از تکنولوژی Retina 4.5K استفاده شده. این نمایگر با اندازه 24 اینچ دارای 11.3 میلیون پیکسل، روشنایی 500 نیت، پوشش رنگی گسترده P3 و بیش از یک میلیارد رنگ می‌باشد.

صفحه کلید جادویی اولین نسخه‌ای است که از تکنولوژی Touch ID بی‌سیم بهره می‌برد. این تکنولوژی از یک قسمت امنیتی اختصاصی روی صفحه کلید استفاده می‌کند و به‌طور مستقیم با Secure Enclave در M3 ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط به‌منظور بازکردن سیستم یکپارچه یا انجام خریدهای Apple Pay از طریق صفحه کلید بوده و از امنیت بالایی برخوردار است.

اپل اظهار داشته که تراشه M3 با پردازنده 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای، برای افرادی که از آی‌مک برای ویرایش ویدیو، بازی یا فرآیندهای طراحی سه‌بعدی استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است.

سری جدید مک‌بوک پرو شامل تراشه‌های خانواده M3 نیز خواهد بود. به گفته اپل، مدل‌های M3 Pro و M3 Max قدرت پردازش را بهبود می‌بخشند، از حافظه اضافی پشتیبانی می‌کنند و تا 40 درصد سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود عمل می‌کنند.

در پشت iMac، دو درگاه Thunderbolt 3/USB 4 همراه با دو درگاه USB-C اضافی برای مدل‌های خاص قرار دارد. این دستگاه از یک صفحه نمایش خارجی با رزولوشن 6K پشتیبانی می‌کند و دارای یک جک هدفون است. برخی مدل‌ها دارای یک پورت اترنت 1 گیگابیت بر ثانیه در آداپتور برق به منظور کاهش تعداد کابل‌ها هستند.

همچنین، iMac دارای Wi-Fi 6E برای اتصالات Wi-Fi سریع عرضه می‌شود و امکان سفارش حافظه SSD با ظرفیت تا 2 ترابایت وجود دارد.

لوازم جانبی iMac، هماهنگ با رنگ‌های دستگاه، از جمله Magic Keyboard، Magic Mouse، Magic Trackpad، سیم برق و کابل Lightning به USB-C برای شارژ لوازم جانبی، ارائه می‌شود. اپل iMac همراه با صفحه‌کلید مجهز به Touch ID به فروش می‌رسد و برخی از مدل‌ها دارای این ویژگی هستند که به صورت مستقیم در صفحه‌کلید یافت می‌شود.

 

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا