آموزش و ترفندگوشی موبایل

چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم هک شدیم

متخصصان اعلام  کردند که به طور متوسط هر 39 ثانیه یک هک اتفاق می افتد – و این در سال 2017 بود. این عدد دائما در حال تغییر است و اوضاع بدتر می شود. به خصوص وقتی در نظر بگیرید که هک – و در نتیجه هک تلفن – بین سال های 2018 تا 2019 11 درصد رشد داشته است. برخی از این هکرها گوشی هوشمند یا تبلت شما را هدف قرار خواهند داد.

اما چگونه می توانید متوجه شوید که گوشی شما هک شده است؟ و چگونه می توانید از خود در برابر هک شدن در آینده محافظت کنید؟ این مقاله در اینجا برای پاسخ به این سؤالات است. دانشمندان دریافتند که یک هک به طور متوسط هر 39 ثانیه اتفاق می افتد – و این در سال 2017 بود. این تعداد دائماً در حال تغییر است، به خصوص وقتی در نظر بگیرید که هک – و در نتیجه هک تلفن – افزایش یافته است. 11 درصد بین سال‌های 2018 و 2019. و برخی از این هکرها گوشی هوشمند یا تبلت شما را هدف قرار خواهند داد.

اما چگونه می توانید متوجه شوید که گوشی شما هک شده است؟ و چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم هک شدیم؟ این مقاله در اینجا برای پاسخ به این سوالات است.

چگونه بفهمیم گوشی شما هک شده است؟

  • تلفن کند می شود، گرم می شود یا باتری را خالی می کند.
  • مخاطبین شما پیام هایی را دریافت می کنند که هرگز ارسال نکرده اید.
  • افزایش استفاده از داده تلفن همراه یا قبض تلفن؛
  • برنامه های ناشناخته ظاهر می شوند.
  • تنظیمات گوشی شما به طرز مرموزی تغییر می کند.
  • تلفن راه‌اندازی مجدد می‌شود، ممکن است اصلاً خاموش نشود یا به طرز عجیبی عمل کند.
  • خریدهایی که در کارت اعتباری شما نشان نداده اید.

دستگاه های اندرویدی بیشتر در معرض هک هستند، اما آیفون ها نیز کاملاً ایمن نیستند. بنابراین مراقب علائم بالا باشید. آنها رایج ترین علائمی هستند که به شما اطلاع می دهند که دستگاه تلفن همراه شما هک شده است.

به طور جداگانه، آنها لزوماً نشان نمی دهند که هک صورت گرفته است، اما اگر تلفن شما چندین مورد از آنها را نشان دهد، می توانید بگویید که تلفن شما ویروسی است یا هدف هک قرار گرفته است. اکنون می خواهیم چرایی ها و چگونگی آن را توضیح دهیم.

  • دستگاه شما بدون هیچ دلیلی در حال کند شدن یا گرم شدن یا تخلیه باتری است

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا تلفن شما ممکن است کند شود، گرم شود یا شروع به مصرف انرژی کند.

گفته می‌شود، اگر اخیراً هیچ به‌روزرسانی سیستم‌عامل (سیستم عامل) را انجام نداده‌اید و هیچ برنامه‌ای با منابع فشرده اجرا نمی‌کنید، باید نگران باشید. این ممکن است نشانه ای از وجود بدافزار در حال اجرا در پس زمینه باشد. به عنوان مثال، هکرها ممکن است از تلفن شما برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند، که یک فرآیند فشرده منابع است.

به همین دلیل است که باید بررسی کنید کدام برنامه‌ها در حال اجرا هستند، چه مقدار حافظه استفاده می‌کنند و چه مقدار فضای خالی در دستگاه شما وجود دارد. اگر دلیل آن را پیدا نکردید، گوشی شما هک شده است.

  • مخاطبین شما پیام هایی را دریافت می کنند که هرگز ارسال نکرده اید

اگر تلفن شما هک شود، بدافزاری که هکرها روی گوشی شما گذاشته اند ممکن است از ایمیل، سرویس های پیام رسانی فوری و پیام های متنی شما برای انتشار به مخاطبین شما استفاده کنند. آنها معمولاً پیام هایی را به نام شما ارسال می کنند و پیوند یا فایلی را ضمیمه می کنند که دستگاه های دیگر را آلوده می کند.

اگر کسی از شما در مورد موضوع مشکوکی که ارسال کرده اید شکایت کرد، شروع به بررسی آن کنید – ممکن است تلفن شما هک شده باشد!

  • مصرف داده شما بدون اینکه کاری انجام دهید افزایش می یابد یا قبض تلفن شما افزایش می یابد

افزایش غیرمنتظره در استفاده از داده می تواند به این معنی باشد که تلفن شما برای انتقال داده هک شده است. به عنوان مثال، ممکن است از منابع تلفن شما برای استخراج ارز دیجیتال یا سرقت عکس های شما استفاده کند. همچنین ممکن است به این معنی باشد که یک هکر از شما جاسوسی می کند. استفاده از داده برنامه خود را بررسی کنید و ببینید کدام برنامه را می توان مقصر آن دانست. در صورت وجود هر گونه ناهنجاری، می توانید بگویید که گوشی شما هک شده است.

همچنین ممکن است متوجه شوید که قبض تلفن شما افزایش یافته است – اما به یاد نمی آورید که این تعداد تماس داشته باشید. این نشانه ای برای بررسی سوابق خود برای شماره هایی است که با آنها تماس نگرفته اید. اگر موردی را پیدا کردید، ممکن است تلفن شما هک شده باشد و مجرمان ممکن است از آن به عنوان یک پروکسی استفاده کنند.

همچنین حواستان به صداهای عجیب پس زمینه و تداخل در هنگام تماس تلفنی باشد. ممکن است نشانه ای از دریافت ضعیف باشد. با این حال، همچنین ممکن است نشان دهد که تماس شما شنود می شود و شخصی با گوش دادن به تماس های شما از شما جاسوسی می کند.

  • متوجه می شوید که برنامه جدیدی که نصب نکرده اید و/یا نرم افزار آنتی ویروس وجود ندارد

پیدا کردن برنامه های مشکوک به این معنی است که شخصی – هکر، شریک کنترل کننده یا شخص دیگری – نرم افزارهای جاسوسی را روی تلفن شما نصب کرده است. ناپدید شدن نرم افزار آنتی ویروس شما ممکن است به دلیل محافظت ویروس از خود باشد – بدافزار گاهی اوقات نرم افزار آنتی ویروس را حذف می کند. اگر خودتان این کار را انجام نداده اید، یکی از راه هایی است که می توانید بفهمید گوشی شما هک شده است.

  • تنظیمات گوشی شما به طرز مرموزی تغییر می کند

اگر به تلفن شما دسترسی فیزیکی داشت، ممکن است مقصر تنظیمات را به صورت دستی تغییر داده باشد. اگر متوجه شدید که، برای مثال، با وجود اینکه از بلوتوث شما استفاده نمی‌کنید، روشن است، ممکن است نشانه‌ای از یک برنامه مخرب باشد که از آن برای آلوده کردن دستگاه‌های دیگر یا دسترسی به داده‌های شخصی شما استفاده می‌کند.

  • تلفن شما بدون دلیل ریست  می شود، ممکن است اصلا خاموش نشود یا به طرز عجیبی عمل کند

اگر تلفن شما بدون هیچ هشداری راه اندازی مجدد شود، خاموش نشود یا برنامه ها را باز کند و به تنهایی با افراد تماس بگیرد، خبر بدی است. البته ممکن است خطاهای نرم افزاری خوش خیم دلیل آن باشد. با این حال، ممکن است نشانه ای از هک شدن گوشی شما باشد.

  • خریدهایی که انجام نداده اید در کارت اعتباری شما نمایش داده می شود

اگر شروع به دیدن خریدهایی کردید که به خاطر نمی‌آورید در تاریخچه کارت اعتباری شما ظاهر شده است، به این معنی است که فریبکاری در راه است. در حال حاضر، این می تواند نوعی دیگر از کلاهبرداری از کارت اعتباری باشد، اما یک تلفن هک شده نیز یکی از راه هایی است که دزد می تواند محافظت از کلاهبرداری را دور بزند. همچنین اگر بانکتان به شما اطلاع داد که تراکنش مشکوکی را مسدود کرده است، ارزش آن را دارد که گوشی خود را چک کنید.

اگر گوشی شما هک شد چه باید کرد؟

هک گوشی

پس از آلوده شدن، برنامه اقدام باید به شرح زیر باشد: تلفن را به حالت پیش فرض کارخانه بازنشانی کنید → ویروس های احتمالی را اسکن کنید → مخاطبین خود را مطلع کنید.

تنظیم مجدد کارخانه

بازنشانی به تنظیمات کارخانه حذف داده های گوشی شما و بازگرداندن تنظیمات به حالت اولیه کارخانه است. علاوه بر حذف مخاطبین، تصاویر و یادداشت های شما، هر برنامه خطرناکی نیز حذف خواهد شد.

بنابراین، آیا بازنشانی کارخانه ای هکرها را از دستگاه شما حذف می کند؟ معمولاً، اما نه همیشه، زیرا عوامل تهدید با تجربه می‌توانند بدافزار را حتی عمیق‌تر نصب کنند – در کنار داده‌هایی که برای عملکرد تلفن شما حیاتی هستند.

سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید و گوشی خود را با نرم‌افزار ضد بدافزار اسکن کنید

اگر یک تلفن در معرض خطر دارید، به احتمال 100٪ وجود دارد که هکر نرم افزارهای مخرب را روی تلفن شما دانلود کرده باشد. برخی از هکرها حتی می‌توانند بدافزاری ایجاد کنند که از بازنشانی کارخانه با «تشخیص بازنشانی کارخانه» جلوگیری کند.

همچنین، اگر یک برنامه مخرب دسترسی روت داشته باشد (فقط برای گوشی های اندرویدی قابل استفاده است)، باید کلاً سیستم عامل را دوباره نصب کنید. به بیان ساده – اگر بدافزار به کنترل‌های اجرایی اصلی (قابل استفاده برای هر نرم‌افزاری) دسترسی داشته باشد – هیچ تعداد بازنشانی کمکی نخواهد کرد.

به غیر از آن، شما باید یک برنامه آنتی ویروس داشته باشید تا تمام فایل های موجود در دستگاه خود را بررسی کرده و هر گونه تهدیدی را که با آن مواجه می شود حذف کنید. بنابراین هر اتفاقی که بعد از هک افتاد، فراموش نکنید که نرم افزار ضد بدافزار را اجرا کنید و آن را عادت دهید.

به مخاطبین خود اطلاع دهید

یک ویروس ساخت بشر بسیار شبیه یک پاتوژن عمل می کند – باید به میزبان های دیگر سرایت کند. در این حالت، یک برنامه مخرب از طریق یک پیام یا یک پیوند فیشینگ ارسال شده از دستگاه شما منتقل می شود. برای اینکه کسی یک ایمیل یا لینک کشنده را باز نکند، باید سهم خود را انجام دهید و به مخاطبین خود اطلاع دهید.

چگونه می توانم از گوشی خود در برابر هکرها محافظت کنم؟

بنابراین اکنون نشانه های هک شدن را می دانید، اما چگونه می توانید در وهله اول از این اتفاق جلوگیری کنید؟ در اینجا چند نکته ایمنی وجود دارد:

از شبکه های Wi-Fi عمومی یا منابع بلوتوث ناآشنا خودداری کنید.

به برنامه‌های فروشگاه‌های رسمی بچسبید.

روی پیوندهای مشکوک کلیک نکنید یا پیوست های مشکوک را دانلود نکنید.

نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید و آن را اغلب به روز کنید.

گوشی خود را فقط از طریق شارژر ایمن شارژ کنید.

از یک پین استفاده کنید و هرگز گوشی خود را بدون مراقبت رها نکنید.

از VPN (شبکه خصوصی مجازی) استفاده کنید.

در این مطلب به بررسی این نکته پرداختیم که چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم هک شدیم و راه های مقابله با آن را بررسی نمودیم. اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. گاهی پیش می آید که هکر با اطلاعات گوشی شما اقدام به اخاذی و باج گیری کند. شما با روش هایی که در این مقاله درباره آن توضیح دادیم می توانید مانع هک شدن گوشی خود شوید.

 

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا