گوشی موبایل

چطور سرعت گوشی کند قدیمی را افزایش دهیم؟

گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و به ندرت پیش می‌آید که کاربران حتی با گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمت، در کارهای روزمره با لگ و کندی مواجه شوند. اما اگر جزو کسانی هستید که گوشی خود را برای چندین سال نگه می‌دارید، به مرور زمان متوجه کند شدن آن خواهید شد. این موضوع در دستگاه‌های پایین‌رده مشهودتر است، زیرا آن‌ها برای دوام بلندمدت طراحی نشده‌اند. در حالی که به راحتی می‌توانید با ارتقا به یک گوشی جدید بر این مشکل غلبه کنید، چند راه دیگر نیز برای بهبود عملکرد گوشی بدون صرف هزینه وجود دارد.

دلایل کند شدن گوشی

چند دلیل رایج برای کند شدن گوشی‌های هوشمند وجود دارد که ممکن است اخیرا با آن‌ها مواجه شده باشید:

کمبود فضای ذخیره‌سازی روی دستگاه: اگر حافظه داخلی گوشی شما پر باشد، می‌تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.
باز بودن برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای زیاد: اجرای همزمان برنامه‌های زیاد می‌تواند منابع گوشی شما را تحت فشار قرار دهد و باعث کندی آن شود.
سلامت پایین باتری: اگر باتری گوشی شما فرسوده شده باشد، ممکن است نتواند به درستی از تمام اجزای گوشی پشتیبانی کند و در نتیجه عملکرد آن کند شود.
اجرای یک سیستم‌عامل قدیمی: سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر ممکن است برای سخت‌افزار گوشی‌های جدیدتر بهینه نباشند و به همین دلیل با کندی‌هایی مواجه شوید.
اتصال ضعیف به اینترنت اینترنت ضعیف می‌تواند باعث شود بارگذاری برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها زمان بیشتری ببرد و در نتیجه احساس کنید گوشی شما کند شده است.
داغ شدن بیش از حد گوشی: داغ شدن بیش از حد گوشی می‌تواند باعث شود پردازنده‌ی آن برای خنک نگه‌داشتن خود، عملکردش را کاهش دهد و در نتیجه سرعت گوشی پایین بیاید.

روش های افزایش سرعت گوشی قدیمی

اگر گوشی اندرویدی قدیمی شما کمی کند شده است، در اینجا چند نکته برای افزایش سرعت گوشی قدیمی و عملکرد آن ارائه شده است:

با این ترفندهای مفید، می توانید افزایش سرعت گوشی قدیمی داشته باشید.

حذف/غیرفعال کردن برنامه‌های غیرضروری

 

در حالی که اکثر ما به طور مرتب برنامه‌های جدیدی روی گوشی خود نصب می‌کنیم، بسیاری از حذف برنامه‌هایی که دیگر استفاده نمی‌شوند، خودداری می‌کنند. این برنامه‌ها می‌توانند بر عملکرد دستگاه شما تأثیر منفی بگذارند، زیرا ممکن است در پس‌زمینه اجرا شده و منابع ارزشمند سیستم را اشغال کنند که می‌توانند به طور بهتری توسط برنامه‌هایی که واقعاً استفاده می‌کنید، به کار گرفته شوند. بنابراین، توصیه می‌کنم هر چند ماه یکبار با حذف برنامه‌هایی که به طور مرتب از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، گوشی خود را پاکسازی کنید. همچنین می‌توانید از این فرصت برای حذف نصب یا غیرفعال کردن برنامه‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی گوشی شما نصب شده‌اند و از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، بهره ببرید.

علاوه بر این، باید برنامه‌های آنتی‌ویروس و پاکسازی کننده‌ی تسک (task-killer) را از دستگاه خود حذف کنید. اگر فقط از گوگل پلی استور برای دانلود برنامه استفاده می‌کنید، Play Protect گوگل برای محافظت از گوشی هوشمند شما کافی است. شما به یک آنتی‌ویروس جداگانه نیاز ندارید، مگر اینکه از یک دستگاه قدیمی بدون پشتیبانی Play Protect استفاده کنید یا به طور مکرر برنامه‌ها را از منابع شخص ثالث نصب کنید. در حالی که در تنظیمات دستگاه مشغول حذف برنامه‌های بلااستفاده هستید، ممکن است بخواهید کش (cache) برنامه‌های جداگانه را نیز پاک کنید. این کار می‌تواند عملکرد برنامه را بدون پاک کردن داده‌های دیگر مانند اعتبار ورود، تاریخچه و تنظیمات شما بهبود بخشد.

بهبودسازی‌های صفحه اصلی

اگر از یک گوشی اندرویدی بسیار قدیمی و کم‌توان استفاده می‌کنید، تصاویر پس زمینه زنده (live wallpapers) و ویجت‌های زیاد می‌توانند عملکرد گوشی را مختل کنند. در حالی که تصاویر پس زمینه زنده یا ویجت‌ها عملکرد یک گوشی مدرن و نسبتاً قدرتمند را پایین نمی‌آورند، اما دستگاه‌های قدیمی‌تر از چنین امکاناتی برخوردار نیستند.

بنابراین، اگر از تصویر زمینه زنده استفاده می‌کنید یا ویجت‌های زیادی روی صفحه اصلی گوشی خود دارید، آن‌ها را حذف کنید و یک تصویر زمینه معمولی انتخاب کنید. از نظر سایر بهبودهای صفحه اصلی، می‌توانید برای داشتن تجربه‌ای سریع‌تر و روان‌تر، یک لانچر شخص ثالث را نیز امتحان کنید. به این صورت به راحتی می توانید شاهد افزایش سرعت گوشی قدیمی باشید.

بروزرسانی به آخرین نسخه اندروید

یکی از راه های افزایش سرعت گوشی اندروید قدیمی  بروزرسانی است. بسیاری از افراد به به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اهمیت نمی‌دهند و آن‌ها را نصب نمی‌کنند. این یک اشتباه است، زیرا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری علاوه بر ویژگی‌های جدید، بهبود عملکرد و رفع باگ‌ها را به همراه دارند. بنابراین، نصب آن‌ها به محض انتشار اهمیت زیادی دارد. اگر هیچ به‌روزرسانی روی گوشی خود نصب نکرده‌اید، برای بررسی به‌روزرسانی‌ها به بخش تنظیمات سیستم به‌روزرسانی (یا به‌روزرسانی نرم‌افزار) بروید.

افزایش سرعت گوشی قدیمی

همچنین به‌روزرسانی برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی هوشمند شما ایده خوبی است. اگر توصیه‌های بخش قبلی ما را دنبال کرده باشید، اکنون فقط چند برنامه مفید روی گوشی خود دارید. بنابراین، مطمئن شوید که آن‌ها را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کرده‌اید تا از جدیدترین ویژگی‌ها، رفع باگ‌ها و سایر بهبودها بهره‌مند شوید.

به‌طور مرتب گوشی خود را راه‌اندازی مجدد کنید

هنگامی که گوشی خود را راه‌اندازی مجدد می‌کنید، برنامه‌های در حال اجرا و فرآیندهای پس‌زمینه قبلی پاک می‌شوند. این کار می‌تواند کمی باعث افزایش عملکرد شود، اما راه‌حلی بلندمدت نیست. بنابراین، اگر احساس کردید سرعت گوشی شما دوباره کاهش یافته است، باید آن را مجدداً راه‌اندازی کنید.

افزایش سرعت گوشی قدیمی

در برخی پوسته‌های اندرویدی مانند One UI سامسونگ و OxygenOS وان‌پلاس، می‌توانید این فرآیند را خودکار کنید و راه‌اندازی مجدد خودکار را در فواصل از پیش تعریف‌شده تنظیم کنید.

از برنامه‌های نسخه Go یا Lite استفاده کنید

نسخه‌های Lite یا Go برنامه‌ها نه تنها فضای کمتری اشغال می‌کنند، بلکه به اندازه برنامه‌های اصلی، منابع دستگاه را هم مصرف نمی‌کنند. بنابراین، استفاده از آن‌ها، به خصوص روی سخت‌افزارهای قدیمی‌تر، می‌تواند تجربه کار با برنامه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. برای همه برنامه‌ها نسخه‌های Lite یا Go وجود ندارد، اما شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و … چنین نسخه‌هایی را ارائه می‌دهند.

اگر زمان بارگذاری صفحات وب در مرورگر کروم طولانی‌تر می‌شود، ممکن است گوشی شما برای پردازش سریع داده‌ها با مشکل مواجه شود. خوشبختانه، کروم راه‌حلی برای این مشکل دارد. به بخش تنظیمات داخل برنامه بروید و اسکرول کنید تا زمانی که گزینه «حالت صرفه‌جویی داده» (Lite mode) را ببینید. روی آن ضربه بزنید و دکمه‌ی مربوطه را روشن کنید تا صفحات با سرعت بیشتری و با کاهش مصرف داده تا ۶۰ درصد بارگذاری شوند. برخی از فعالیت‌ها، مانند پخش ویدئو، تحت تأثیر این حالت قرار می‌گیرند، اما در بیشتر موارد تنها چیزی که متوجه خواهید شد، سرعت و عملکرد کلی بهینه‌تر خواهد بود.

تنظیمات کارخانه را اعمال کنید (ریست فکتوری)

یکی دیگر از راه‌های بهبود عملکرد گوشی اندرویدی شما، بازنشانی آن به تنظیمات کارخانه و شروع مجدد است. بازنشانی به تنظیمات کارخانه تمام فایل‌های اضافی و غیرضروری را از گوشی هوشمند شما حذف می‌کند و به آن جان دوباره‌ای می‌بخشد. فقط مطمئن شوید قبل از انجام بازنشانی به تنظیمات کارخانه، از تمام داده‌های مهم خود پشتیبان تهیه کنید.

افزایش سرعت گوشی قدیمی

همچنین مهم است توجه داشته باشید که بازنشانی به تنظیمات کارخانه، برنامه‌های اضافی از پیش نصب‌شده توسط اپراتور یا سازنده گوشی (bloatware) را دوباره روی گوشی شما نصب می‌کند. بنابراین، پس از بازنشانی به تنظیمات کارخانه، تمام برنامه‌های غیرضروری که به صورت پیش‌فرض روی گوشی شما نصب شده‌اند را حذف کنید.

از گزینه‌های توسعه‌دهنده برای سرعت بخشیدن به انیمیشن‌ها استفاده کنید

اندروید مجموعه‌ای از انیمیشن‌های رابط کاربری دارد که از نظر زیبایی‌شناسی جذاب به نظر می‌رسند، اما می‌توانند باعث شوند گوشی شما کندتر از آنچه هست به نظر برسد. خوشبختانه، شما می‌توانید به راحتی این انیمیشن‌ها را سرعت بخشیده یا غیرفعال کنید، که می‌تواند باعث شود گوشی شما بسیار سریع‌تر به نظر برسد. برای انجام این کار، ابتدا باید «گزینه‌های توسعه‌دهنده» را روی گوشی خود فعال کنید.

افزایش سرعت گوشی قدیمی

پس از انجام این کار، باید سه تنظیم مرتبط با انیمیشن را پیدا کنید: مقیاس انیمیشن پنجره، مقیاس انیمیشن انتقال و مقیاس مدت زمان انیماتور. این مقیاس‌ها به طور پیش فرض روی 1 تنظیم شده‌اند، اما می‌توانید مقدار پایین‌تری مانند 0.5 را انتخاب کنید تا احساس کنید دستگاه شما سریع‌تر کار می‌کند.

فایل‌های حجیم را به کارت SD یا گوگل درایو منتقل کنید

حتی اگر تعداد برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی شما کم باشد، همچنان ممکن است فایل‌هایی مانند موسیقی، ویدیو و عکس روی گوشی شما وجود داشته باشند که فضای باارزش آن را اشغال کرده و باعث کندی آن شوند. اگر نمی‌خواهید آن‌ها را مستقیماً حذف کنید، همچنان می‌توانید آن‌ها را با خیال راحت در خارج از گوشی خود، در گوگل درایو یا کارت micro SD (اگر گوشی شما درگاه کارت microSD در محل قرارگیری سیم‌کارت داشته باشد) ذخیره کنید (پیکسل‌ها این درگاه را ندارند، اما اکثر گوشی‌های دیگر دارند). به این ترتیب، همچنان می‌توانید از طریق گوشی خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید، اما فضای داخلی گوشی را اشغال نمی‌کنند. برای پیدا کردن بزرگترین فایل‌ها و انتقال آن‌ها به محل جدیدشان، کافی است به برنامه Files (یا پرونده‌های من در گوشی‌های سامسونگ) مراجعه کنید.

نصب رام/کرنل سفارشی یا اورکلاک کردن CPU

این توصیه برای همه مناسب نیست. مگر اینکه هنگام نصب رام سفارشی، کرنل سفارشی یا حتی اورکلاک کردن CPU، بدانید چه کاری انجام می‌دهید، ممکن است به طور غیرقابل برگشتی به گوشی خود آسیب برسانید. تمام این موارد احتمالاً باعث باطل شدن گارانتی گوشی شما می‌شود (اگر هنوز گارانتی داشته باشد). بنابراین، بهتر است اگر مطمئن نیستید، آن‌ها را امتحان نکنید.

با این گفته، یک رام یا کرنل سفارشی می‌تواند عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی شما را بهبود بخشد. انجمن‌های XDA مکان عالی برای یافتن رام‌های سفارشی، کرنل‌ها و نکات اورکلاک برای اکثر دستگاه‌ها هستند. جامعه شگفت‌انگیز این انجمن‌ها همچنین می‌توانند در صورت گیر کردن به شما کمک کنند. به خاطر داشته باشید برای نصب کرنل سفارشی و اورکلاک کردن CPU، باید گوشی خود را روت کنید (دسترسی ریشه به دست آورید). همچنین، توجه داشته باشید که نصب رام یا کرنل سفارشی، اطلاعات شما را پاک می‌کند.

احیای سرعت آیفون کند شده: ترفندهایی برای اینکه آیفون شما دوباره سرحال شود!

احتمالاً آیفون وفادار شما کمی کند شده است. باز کردن برنامه‌ها زمان بیشتری می‌برد، صفحه نمایش روان نیست و به طور کلی احساس می‌کنید گوشیتان آن یار قدیمی نیست. نگران نباشید! راه‌حل‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا جان دوباره‌ای به آیفون خود ببخشید.

بستن برنامه‌های باز

اجرای همزمان تعداد زیادی از برنامه‌ها می‌تواند منابع آیفون شما را تحت فشار قرار دهد. بستن برنامه‌های بلااستفاده کار ساده‌ای است:

  • برای آیفون ۸ به پایین و آیفون SE: دکمه‌ی Home را دو بار به سرعت فشار دهید. برای بستن برنامه، کارت مربوط به آن را به سمت بالا بکشید.
  • برای آیفون‌های بدون دکمه‌ی Home: انگشت خود را از پایین صفحه به سمت بالا بکشید و کمی مکث کنید. حالا انگشت خود را روی برنامه‌ای که می‌خواهید ببندید نگه دارید و سپس روی علامت منها ( -) ضربه بزنید.

راه‌اندازی مجدد دستگاه

راه‌اندازی مجدد آیفون به صورت دوره‌ای می‌تواند فرآیندهای غیرضروری پس‌زمینه را که ممکن است باعث ایجاد مشکلات عملکردی شوند، پاک کند. پس هر چند وقت یکبار، آیفون خود را خاموش و روشن کنید.

بررسی فضای ذخیره‌سازی

کمبود فضای ذخیره‌سازی می‌تواند باعث شود حتی انجام کارهای ساده با آیفون دشوار شود. برای بررسی فضای ذخیره‌سازی موجود، به تنظیمات (Settings) > عمومی (General) > فضای ذخیره‌سازی آیفون (iPhone Storage) بروید. اگر فضای کمی باقی مانده است، به دنبال راه‌هایی برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی گوشی خود باشید. (می‌توانید در ادامه‌ی این پست، راهنمای ما در مورد نحوه‌ی آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی را مطالعه کنید.)

بررسی آسیب‌های احتمالی

آسیب فیزیکی یا تماس با مایعات می‌تواند عملکرد آیفون شما را مختل کند. در این صورت بهتر است با یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید.

این چند نکته‌ی ابتدایی به شما کمک می‌کند تا سرعت آیفون کند شده‌ی خود را بالا ببرید. در پست‌های بعدی، به سراغ راهکارهای بیشتری مانند به‌روزرسانی نرم‌افزار، مدیریت خودکار برنامه‌ها و ترفندهای حرفه‌ای‌تر خواهیم رفت تا آیفون شما را به روزهای اوجش بازگردانیم!

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی راه های افزایش سرعت گوشی قدیمی برای گوشی های اندروید و آیفون پرداختیم. این نکات به شما کمک می‌کنند تا حد قابل قبولی شاهد افزایش سرعت گوشی قدیمی خود باشید و چند ماه دیگر، اگر نگوییم چند سال، از آن استفاده کنید. با این حال، بهتر است انتظارات خود را کنترل کنید، زیرا این ترفندها باعث نمی‌شوند گوشی شما مانند زمانی که آن را برای اولین بار از جعبه درآوردید، عمل کند. پیش از تصمیم برای ارتقای گوشی خود، این نکات را امتحان کنید. اگر به نتیجه دلخواهتان نرسیدید، باید به فکر خرید یک گوشی جدید باشید. اگر قصد ندارید برای گوشی جدید خود هزینه سنگین نمایید شاید بد نباشد نگاهی هم به راهنمای خرید بهترین گوشی تا ۱۵ میلیون داشته باشید تا گوشی  متناسب با نیازهای خود بیابید. ما چندین گزینه در رنج قیمتی میانرده را بررسی کردیم و مطمئن هستیم که دستگاهی را پیدا می‌کنید که می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای گوشی فعلی شما باشد.

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا