سبک زندگی

گفتن این جملات به کودکان ممنوع است!

کلمات و جملات ممنوعه ای برای کودکان وجود دارد که معمولاً گفتن والدین بدون آگاهی آن را بر زبان می آورندگآگا. کودک در این مرحله مانند یک “جعبه خالی” است که ما آن را با چیزهایی پر می کنیم و بنابراین هر کلمه ای که در مقابل او تکرار کنیم یا با آن خطاب کنیم بر او تأثیر می گذارد و فقط والدین تصمیم می گیرند که آیا این تأثیر مثبت یا منفی است.

از این رو در این مقاله رایج ترین و جملات ممنوعه برای کودکان را که برخی از والدین مکررا استفاده می کنند و ممکن است بر رفتار و روان شناسی کودک شما تأثیر منفی یا نامناسبی بگذارد را بررسی می کنید

جملات ممنوعه برای کودکان که والدین هرگز نباید بگویند

1- جمله “گریه نکن”

اولین جمله از جملات ممنوعه برای کودکان گریه نکن است. وقتی متوجه شدید فرزندانتان در حال گریه هستند، به آنها نگویید: «گریه نکن»، زیرا کودک این کلمه را تحقیر یا دست کم گرفتن چیزی که او را به گریه می اندازد، می فهمد که ممکن است باعث شود او احساس افسردگی و ناامیدی کند، علاوه بر این، شما در به این ترتیب کودک آنچه را که در درونش است از احساسات و عواطف ساکت کند.

اما اقدام صحیح این است که به کودک بگوییم ما انسان هستیم، اشکالی ندارد که گاهی گریه کنیم تا احساسات منفی خود را تخلیه کنیم، اما نباید همه واکنش های ما به همه موقعیت ها گریه کردن باشد و سپس او را در آغوش بگیریم و سعی کنیم بفهمیم. دلیلی که او را به گریه می اندازد.

2- کلمه “بگذار کمکت کنم”

جملات ممنوعه برای کودکان

مثلاً وقتی فرزندتان کاری انجام می دهد، لازم نیست به او بگویید «بگذار کمکت کنم»، زیرا مانع از رشد مهارت هایش و یادگیری از تجربیاتش می شوی، بلکه از روش بحث استفاده کن و سعی کن به او پیشنهاد بدهی. بدون توجه به نوع کمک، چه در حین بازی باشد، چه لباس پوشیدن یا حتی تکالیف خود را انجام دهید.

3- کلمه “من در سن شما می توانستم این کار را انجام دهم”

این جمله نیز یکی از جملات ممنوعه برای کودکان محسوب می شود. زیرا ممکن است کودک شما را ناامید و افسرده کند . باعث شود حس خنگ بودن داشته باشد. نرخ رشد کودکان در سراسر جهان و از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بنابراین ممکن است در سن پنج سالگی عادت خاصی را یاد گرفته باشید و انتظار نداشته باشید فرزندتان در همان سن آن را بیاموزد.

4- کلمه “هر کاری که می کنم برای توست”

باید توجه داشته باشید که فرزندان شما لزوماً از هر کاری که برای آنها انجام می دهید قدردانی نمی کنند و نباید انتظار داشته باشید که پاسخ آنها سپاسگزار یا سپاسگزار باشد.

در عوض، به فرزندان خود عادت “تشکر کردن و سپاسگزار بودن” را آموزش دهید و آن را در مقابل آنها در هر موقعیت، رویداد یا شخصی که شایسته تشکر است به کار ببرید.

5- “دروغ میگی”

جمله «دروغ میگی» نیز یکی از جملات ممنوعه برای کودکان است.چرا که این جمله به کودک شما این احساس را می دهد که مورد حمله شخصی قرار گرفته است. در نتیجه واکنش برای دفاع از خود بیشتر دروغ می گوید. درعوض، باید بفهمید چرا به شما دروغ می گوید، به آن رسیدگی کنید و به او فرصت دهید تا اشتباه خود را اصلاح نماید.

6- جمله “مواظب باش یا حواست باشه”

این جملات برای از جملات ممنوعه برای کودکان در نظر گرفته می شوند زیرا ممکن است تمرکز کودک شما را کاهش دهند یا او را از آزمایش کردن بترسانند. اما بهتر است آنها را با کلمات تشویق کننده ای مانند “افرین” جایگزین کنید.

7- مقایسه او با دوستانش

تمام کلماتی که او را به مقایسه بین خود و دوستانش بکشاند مردود است، زیرا چنین کلماتی باعث می شود که او احساس ناامیدی و یاس کند.زیرا سرعت رشد کودکان و رفتار و واکنش آنها در موقعیت ها متفاوت است.

8- جمله”بدون بحث انجام بده”

چنین کلماتی خلاقیت و تخیل کودک شما را از بین می برد، بنابراین به جای گفتن آنها به او، سعی کنید دلایل را حداقل به روشی ساده و متناسب با سن او برای او توضیح دهید.

9- جملات “تهدید آمیز”

جملات ممنوعه برای کودکان

كليه كلمات تهديد آميز و ترساننده مانند “من تو را تنبيه مي كنم” يا “كتكت مي كنم” يا “به پدرت مي گويم” و غيره از جمله جملات ممنوعه برای کودکان شماست، چرا كه اين روش به مرور زمان اعتماد به نفس كودك را كاهش مي دهد. .

 

10- جمله “قول می دم!”

یکی دیگر از جملات در لیست جملات ممنوعه برای کودکان  جمله ای است که شما به فرزند خود قول انجام کاری را می دهید. زیرا اغلب والدین برای ساکت کردن کودک از این کلمه به اشتباه استفاده می کنند.

اما چیزی که نمی دانید این است که فرزندان شما این وعده ها را ثبت می کنند و در صورت اجرا نشدن آن ها یا بروز یک موضوع فوری که مانع از تحقق وعده می شود، فرزند شما ناامید، ناامید می شود و ممکن است به شما اعتماد نکند. .

در عوض، از کلماتی مانند «سعی می کنم» یا «امیدوارم» و سایر کلماتی که در صورت غیرممکن بودن وفای به قول، تعهد نمی کنند، استفاده کنید.

11-“من بهت افتخار می کنم”

کارل پیکهارت، روانشناس و نویسنده کتاب «بقای دوران نوجوانی فرزندتان»، می گوید که نباید به سادگی به کودک خود یک بیانیه تشویقی عمومی بدهید زیرا: «حالا کودک نسبت به غرور والدین خود احساس مسئولیت می کند (“اینکه چگونه رفتار کردی باعث می شود به من افتخار کنم.”

بهتر است والدین اعتبار را در جایی که به آن تعلق دارد قرار دهند: واقعا کارت خوب بود.

12 -هرگز نمی بخشمت

حتی برای بهترین های ما هم اتفاق افتاده است – وقتی کودک کاری غیرقابل تصور انجام می دهد به سرعت واکنش نشان می دهیم. گفتن چنین چیزی می تواند واقعاً برای کودک مضر باشد. پیکهارت می گوید: حالا کودک احساس می کند هر کاری که انجام داده است برای همیشه علیه او به یاد می ماند.

بهتر است به جای آن بگویید کاری که انجام دادی بد بود، اما ما با هم برای درست کردن آن راه حلی پیدا می کنیم.

13- “تو مایه شرمی”

پیکهارت و کرسی که هر دو در زمینه روانشناسی کودک شناخته شده هستند بر منفی بودن این عبارت توافق دارند. پیکهارت می گوید استفاده از این عبارت ممکن است باعث شود کودک در خانواده احساس ننگ کند.

کرسی پیشنهاد می کند به جای این استفاده از این جمله والدین بگویند نسبت به کاری که انجام دادی احساس بدی دارم. اما مثل همیشه دوست دارم.

14- “تو این سن نباید درباره رابطه جنسی فکر کنی”

اخرین جمله از جملات ممنوعه برای کودکان نادیده گرفتن سوالات جنسی کودک است. سوال اجتناب ناپذیر در مورد اینکه نوزادان از کجا می آیند چیزی است که والدین دائماً نگران آن هستند. این سوال را نادیده نگیرید و نگویید “وقتی بزرگتر شدی در مورد رابطه جنسی صحبت خواهیم کرد.”

پیکهارت پیشنهاد می کند که والدین به جای آن بگویند کنجکاوی در مورد رابطه جنسی طبیعی است. من سعی می کنم به سوالاتت پاسخ دهم. او اضافه می کند که برای شما مهم است که آماده صحبت کردن صادقانه و متناسب با سن با فرزندانتان باشید.

سخن پایانی

مهم نیست که به یک کودک چه می گویید، مهم است که قبل از صحبت کردن فکر کنید. بدانید که کودکان به طور طبیعی کنجکاو و فعال هستند. صحبت کردن با آنها در مورد مشکلات یا سؤالاتی که ممکن است داشته باشند همیشه بهترین گزینه است.

و در نهایت توصیه می کنیم هیچ جمله ای را در صحبت با کودکانتان دست کم نگیرید. ممکن است ناخواسته از جملات ممنوعه برای کودکان خود استفاده کنید. ممکن است کاری که شما ناخواسته انجام داده اید یا حرفی که بدون فکر بر زبان آورده اید. اما تاثیر مخربی بر روح کودک شما بر جای بگذارد.

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا