سلامت و زیبایی

برای جلوگیری از جوش صورت چه بخوریم و چه نخوریم؟

تحقیقات نشان داده است که برخی از مواد غذایی ممکن است در کنترل و جلوگیری از جوش صورت و آکنه مؤثر باشند. این تأثیرات ممکن است به دلیل تأثیر ضد التهابی یا تنظیم‌کننده بر برخی از هورمون‌ها باشد که در فرآیند آکنه دخیل هستند.

آکنه به عنوان یک مشکل شایع پوستی تقریباً 10 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوامل مختلفی در ایجاد آکنه نقش دارند، از جمله افزایش تولید چربی پوست (سبوم و کراتین)، حضور باکتری‌های آکنه‌زا، تأثیر هورمون‌ها، مسدود شدن منافذ پوستی، و وجود التهاب در پوست.

ارتباط بین نحوه تغذیه و ظهور آکنه موضوعی مورد بحث قرار گرفته است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغذیه نقش مهمی در جلوگیری از جوش صورت دارد. در این مقاله چند ماده غذایی که می توانند باعث آکنه شوند را بررسی می کنیم و در مورد اینکه چرا کیفیت رژیم غذایی شما حائز اهمیت است بررسی می گردد.

آکنه چیست؟

جلوگیری از جوش صورت آکنه چیست؟

برای پیدا کردن راهی برای جلوگیری از جوش صورت با کمک تغذیه باید ابتدا بفهمید جوش یا آکنه چیست؟ آکنه یک مشکل پوستی است که می تواند باعث ایجاد چندین نوع برجستگی در سطح پوست شود. این برجستگی ها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند اما در موارد زیر رایج ترند:

صورت
گردن
بازگشت
شانه ها
آکنه اغلب ناشی از تغییرات هورمونی در بدن است، بنابراین در نوجوانان و کودکان بزرگتر که در دوره بلوغ هستند، بیشتر دیده می‌شود.

آکنه به آرامی بدون درمان خود به خود بهبود می‌یابد، اما گاهی اوقات، زمانی که به نظر می‌رسد دارد بهبود می‌یابد، بیشتر ظاهر می‌شود. موارد جدی آکنه معمولاً برای بدن آسیب زیادی ایجاد نمی‌کنند، اما با منابع معتبر، باعث افزایش خطر اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی، فوبیای اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.

با توجه به شدت، ممکن است درمان‌های مختلف یا داروهای تجویزی برای مقابله با آکنه مناسب نباشد، بنابراین بهتر است با دقت انتخاب شود.
غذاهایی که باعث آکنه می شوند.

کدام مواد غذایی باعث آکنه می شود؟

 

قبل از اینکه به لیست مواد غذایی که باعث آکنه و یا جوش می شوند بپردازیم، باید بدانید که غذا به طور مستقیم عامل آکنه نیست. فقط زمانی که پوست شما به جوش حساس است، چربی بیش از حد دارید، سلامت روده‌ای ضعیف دارید یا روال پاکسازی مناسب ندارید، ممکن است برخی از غذاها باعث واکنش شوند.

1. شکر

جلوگیری از جوش صورت
قندهایی که به عنوان شکر سفید تصفیه شده و در مواردی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه‌های تتراپک، عسل و موارد مشابه مصرف می‌شوند، حاوی کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند. این مواد به سرعت در جریان خون جذب می‌شوند و سطح قند شما را افزایش می‌دهند. افزایش سطح انسولین نیز باعث فشار بیشتر قند اضافی به سلول‌های شما می‌شود که در نتیجه ممکن است باعث آکنه شود.عدم مصرف چنین موادی در جلوگیری از جوش صورت بسیار نقش دارند.

2. محصولات لبنی

تحقیقاتی که بر روی نوجوانان انجام شده نشان داده است که مصرف شیر کم چرب و بدون چربی ممکن است منجر به افزایش آکنه شود. با این حال، هنوز رابطه دقیق بین شیر و آکنه مشخص نشده است. اگر پس از مصرف شیر متوجه شدید که آکنه‌های بیشتری دارید، بهتر است از مصرف محصولات لبنی خودداری کنید.

3. فست فود

نوجوانانی که مقادیر زیادی از غذاهای فست فود مانند همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده مصرف می‌کنند، ممکن است با آکنه مواجه شوند. با این حال، ارتباط دقیق بین فست فود و ماده خاصی که باعث ایجاد آکنه می‌شود، هنوز موردی مشخص نیست.

4. شکلات

در چندین مطالعه مشخص شده است که افرادی که مقدار بیشتری شکلات مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر جوش قرار می‌گیرند. اما مشخص نیست که عنصر اصلی شکلات، یعنی کاکائو، دلیل این وضعیت باشد. در یک مطالعه، افرادی که مقداری شکلات با 10 برابر کاکائو بیشتر مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که مقدار معمولی شکلات مصرف می‌کردند، کمتر در معرض خطر جوش بودند. برای جلوگیری از جوش صورت، مصرف شکلات تلخ با کمترین مقدار شکر و شیر ممکن است گزینه بهتری باشد.

5. غذای چرب

جلوگیری از جوش صورت با عدم مصرف جانک فود

غذاهای سرخ شده یا موادی مانند بیکن و برگر که دارای میزان بالایی چربی هستند، همچنین چربی اضافی در گوشت دارند. مصرف چربی و چربی اضافی ممکن است باعث ظهور جوش شود.

6. پودر پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر، یک منبع غنی از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه مانند لوسین و گلوتامین است. این پودر معمولاً توسط ورزشکاران و بدنسازان، به‌ویژه مردان، مصرف می‌شود. با این حال، مصرف پروتئین آب پنیر می‌تواند باعث رشد و تکثیر سلول‌های پوست به صورت سریع‌تر شود و افزایش سطح انسولین نیز ممکن است یکی از عوامل موثر در ظهور آکنه باشد.

7. غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده یا آرد سفید تصفیه شده معمولا در نان، پاستا، غلات و رشته فرنگی برنج یافت می شود. اینها شاخص گلیسمی بالایی دارند و سطح قند خون را بالا می برند. انسولین هورمون‌های آندروژن را فعال‌تر می‌کند و منجر به رشد سریع‌تر سلول‌ها و تولید سبوم می‌شود که منجر به آکنه می‌شود.

8. غذاهای غنی از چربی های امگا 6

یک نوع رژیم غذایی غربی با دانه های ذرت، روغن سویا و غیره برای افزایش خطر آکنه شناخته شده است زیرا حاوی چربی های امگا 6 هستند که ماهیت التهابی دارند. اگر از قبل پوست مستعد آکنه دارید، خوردن این غذاها ممکن است شما را آسیب پذیرتر کند.

9. گوشت بدون چربی و پروتئین حیوانی

برخی از افراد دارای جوش هایی هستند که نسبتا بزرگ و به رنگ قرمز تیره هستند. آنها علاوه بر گونه ها در امتداد خط فک و گردن نیز ظاهر می شوند. اینها به دلیل مصرف بیش از حد گوشت هایی مانند مرغ و گوسفند است. گوشت قرمز می تواند باعث ایجاد این جوش ها شود، اگرچه ارتباط آن ناشناخته است.

کدام مواد غذایی در جلوگیری از جوش صورت نقش دارند ؟

 

جلوگیری از جوش صورت
خوردن غذاهای کم گلیسمی ساخته شده از کربوهیدرات های پیچیده ممکن است خطر ابتلا به آکنه را کاهش دهد. کربوهیدرات های پیچیده در غذاهای زیر یافت می شوند:

غلات کامل
حبوبات
میوه ها و سبزیجات فرآوری نشده
غذاهای حاوی مواد زیر نیز برای پوست مفید هستند:

معدنی روی
ویتامین های A و E
مواد شیمیایی به نام آنتی اکسیدان
برخی از انتخاب های غذایی مناسب پوست عبارتند از:

میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، زردآلو و سیب زمینی شیرین
اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگ دار
گوجه فرنگیها
بلوبری
نان گندم کامل
برنج قهوه ای
کوینو
بوقلمون
دانه کدو تنبل
لوبیا، نخود و عدس
ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی و دیگر انواع ماهی های چرب
آجیل
بدن هر کس متفاوت است و برخی از افراد با خوردن برخی غذاها بیشتر دچار آکنه می شوند. تحت نظارت پزشک، آزمایش رژیم غذایی برای اینکه ببینید چه چیزی برای شما بهتر است، می تواند مفید باشد.
کربوهیدرات های پیچیده
اینها در غلات کامل – کینوآ، نان گندم کامل و برنج قهوه ای یافت می شوند. میوه ها و سبزیجات (نه به شکل آب میوه)، فلفل قرمز و زرد، هویج، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، اسفناج و زردآلو؛ و حبوبات مانند دال، لوبیا و نخود.

 ویتامین های A، D، E

یک مطالعه نشان داد که افرادی که ویتامین A و E ندارند، آکنه را افزایش می دهند. ماهی تن، جگر، خامه و پنیر فتا، کره، تخم مرغ، ماهی خال مخالی و غیره سرشار از ویتامین A هستند. آجیل هایی مانند بادام، بادام زمینی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. مکمل های ویتامین A و D نباید بدون نظر پزشک مصرف شوند.

پروبیوتیک ها

اینها نوشدارویی برای بیش از نیمی از مشکلات پوست ما هستند. روده سالم به کاهش التهاب کمک می کند و در نتیجه ظاهر آکنه را کاهش می دهد. مکمل های پروبیوتیک می توانند کمک کنند. ماست، دوغ، کفیر و… غذاهای غنی از پروبیوتیک هستند.

 زردچوبه

حاوی کورکومین، یک آنتی اکسیدان قوی است که برای کاهش التهاب شناخته شده است. می تواند سطح قند خون را تنظیم کند و از بروز باکتری های مولد آکنه جلوگیری کند. می توان آن را به عنوان یک مکمل خوراکی به توصیه پزشک مصرف کرد یا حتی به صورت موضعی برای مزایای قابل توجه استفاده کرد.

 روی

نخود، لوبیا، دانه هایی مانند کدو تنبل و تخمه آفتابگردان، گوشت و صدف منابع خوبی از روی هستند. افرادی که سطوح پایین روی در بدن خود دارند ممکن است بیشتر در معرض آکنه باشند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از مواد غذایی می توانند به خلاص شدن از شر آکنه و بهبود سلامت پوست کمک کنند، اما هیچ “درمان” غذایی قطعی وجود ندارد. قبل از اصلاح رژیم غذایی خود، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید هرگونه تغییری که ایجاد می کنید به سلامتی شما آسیب نمی رساند.

به نظر می رسد بهترین توصیه رژیم غذایی برای مقابله با آکنه، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئینی سالم و غلات کامل است.همیشه هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی خود، هرگونه آلرژی یا حساسیت غذایی را در نظر بگیرید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا