راهنمای خریدگوشی موبایل

گوشی گیمینگ بخریم یا کنسول؟

اگر پنج سال پیش، یکی به ما می گفت که دارم بازی های سه بعدی، چند نفره و گرافیکی عالی را با تلفن همراه بازی می کنم، می خندیدیم. اما الان را ببینید، ساعت های زیادی را صرف انجام انواع بازی ها در گوشی های هوشمند خود می کنیم. بنابراین آیا این بدان معناست که گوشی های هوشمند قرار است جای کنسول های بازی را بگیرند؟ بیایید یک مقایسه بین گوشی گیمینگ و کنسول بازی داشته باشیم و ببینم کدام ارزشمند تر است گوشی گیمینگ یا کنسول بازی؟

انتخاب کنید گوشی گیمینگ یا کنسول بازی؟

از زمان ظهور آیفون ها، بازار گوشی های هوشمند از باورها و رویاهای ما پا فراتر گذاشتند. چه کسی باور می کرد که تلفن های همراه به این شکل بر زندگی ما مسلط خواهند شد؟ بسیاری از گیمرها بازی های موبایل را ترجیح می دهند. اما از سوی دیگر، کنسول ها نیز مسیر طولانی را طی کرده اند. نینتندو Wii ،Xbox کنسول های خاص خود را دارند. کنسول‌ها قدرت سخت‌افزاری خود را بهبود داده و بازی‌سازان به طور کامل از این پتانسیل بهره می‌برند، که منجر به ایجاد بازی‌های با توانمندی بیشتر می‌شود.

در انتخاب بین گوشی گیمینگ یا کنسول بازی نکته جالب این است کنسول ها مجبور نیستند بازی های خود را در یک جای کوچک جای دهند. بنابراین، آنها می توانند پردازنده های بزرگ تر و بهتر، فضای ذخیره سازی بیشتر برای بسته بندی تمام محتویات برای یک بازی فوق العاده قدرتمند داشته باشند. کنسول ها تجربه سطح بالا، کیفیت فوق العاده و تجربه ای همه جانبه را به گیمرها می دهند.

در مقایسه با تلفن های همراه، خروجی کنسول ها همیشه بالاتر است. آنها صفحه نمایش را سرزنده می کنند، ما را با صداهای غم انگیز احاطه می کنند و ما را به گونه ای غرق می کنند که فقط می توانیم رویای آن را داشته باشیم. ما بازی های انبوه، بازی های تیراندازی اول یا بازی های جهان باز را داریم که معمولاً روی تلفن های هوشمند امکان پذیر نیستند. لوکس بودن بازی های کنسولی روی صفحه نمایش بزرگ، بزرگترین عاملی است که باعث می شود تلفن های همراه هرگز به تجربه همه جانبه بازی نزدیک نشوند. آنها مرزهای رئالیسم را بی سابقه پیش می برند.

اما نکته اینجاست – شما نمی توانید Xbox یا Wii را با خود به مترو و مطب دکتر ببرید. با وجود اینکه تلفن های همراه دارای کنترل های واضح جوی استیک نیستند، و صفحه نمایش بزرگی ندارند، اما هر کجا که بخواهید، هر زمان که بخواهید می توانید از آنها استفاده کنید. با گوشی های هوشمند، ما در واقع می توانیم کل دنیای بازی را در جیب های کوچک خود حمل کنیم. بازی های گوشی های هوشمند اساساً به بازی های قاتل زمان تبدیل شده اند که باعث فرار فوری از کلمه واقعی می شوند و به ما اجازه می دهند در سرزمین های مرموز قدم بگذاریم. یک دقیقه در یک جلسه خسته کننده نشسته اید و بعد می دانید که در حال فرار روی دیوارهای معبد باستانی هستید و از دست میمون های شیطان فرار می کنید!

امروزه توسعه دهندگان بازی های موبایلی به جای تلاش برای ساخت بازی هایی که شبیه بازی های کنسولی هستند، از سخت افزار شیک گوشی های هوشمند برای تولید بازی های سورئال با صفحه لمسی بهره می برند.

آمار بازی موبایل در مقابل کنسول

گوشی گیمینگ یا کنسول بازی

مطالعه ای که توسط Newzoo انجام شد نشان داد که بخش بازی های موبایلی درآمد بیشتری نسبت به بخش بازی های کنسولی در سال 2022 به دست آورده است که در مقایسه با ساعت هایی که مردم با تلفن های همراه خود به بازی می گذرانند تعجب آور نیست.

رده بازی کل درآمد در سال 2022

تلفن همراه 91.4 میلیارد دلار

کنسول 58.6 میلیارد دلار

پس می توان اینطور نتیجه گرفت در مقایسه بین گوشی گیمینگ یا کنسول بازی، گوشی ها جایگاه بهتری را از آن خود کرده اند.

انتشار بازی های جذاب تر و کمپین های بازاریابی هدفمند دو دلیل بزرگ برای افزایش سهم بازار بازی های موبایلی بودند. در آینده نیز می توان انتظار داشت که سهم درآمد بازی های موبایل نسبت به بازی های کنسولی و رایانه ای بیشتر شود.

مقایسه ویژگی های مختلف گوشی گیمینگ یا کنسول بازی

گرافیک در کنسول ها بهتر است

کنسول ها دارای پردازنده های گرافیکی بسیار قدرتمندی هستند. اجازه دهید PS5 را به عنوان مثال در نظر بگیریم.PS5 از پردازنده گرافیکی AMD Radeon RDNA (که همچنین به نام Oberon شناخته می‌شود) بهره می‌برد. این پردازنده گرافیکی به طور ویژه برای PS5 طراحی شده است تا عناوین AAA را با اجرای روان و بهینه بر روی این پلتفرم فراهم کند. در نتیجه، بازی‌های AAA به صورت منحصر به فرد به وفور برای سازگاری با ویژگی‌های سخت‌افزاری PS5 تولید شده‌اند.

کنسول ها با استودیوهای بازی سازی همکاری می کنند و آنها مشخصات فنی پلتفرم را با آنها به اشتراک می گذارند. سپس توسعه دهندگان بازی، بازی هایی متناسب با نیازهای پلتفرم های کنسول توسعه می دهند.

در حالی که سازندگان موبایل، موبایل را برای انجام بازی نمی سازند. و مردم نیز گوشی موبایل را فقط برای انجام بازی به تنهایی نمی خرند. بسیار شبیه آن است که آنها یک گوشی هوشمند دارند که در آن بازی ها در دسترس است و از این رو آنها بازی می کنند.

اما نمی توانیم این واقعیت را انکار کنیم که در سال های اخیر جامعه بازی های موبایلی بسیار بیشتر از مجموع کنسول ها و رایانه های شخصی رشد کرده است.

کنترل های بازی موبایل در مقابل کنترل های بازی کنسول

جوی استیک ها، پدل ها و گیم پدها توسط گیمرهای کنسول برای تعامل و کنترل بازی های ویدیویی استفاده می شوند. در عین حال، وقتی به بازی های موبایل نگاه می کنیم، از کنترل های لمسی، دکمه های مجازی، کنترل های ژیروسکوپی و شتاب سنج استفاده می کنند.

کنترل های کنسول بازخورد فیزیکی ارائه می دهند و می توان از آن ها برای انجام اقدامات پیچیده بازی استفاده کرد. در حالی که بازی های موبایل دارای کنترل های ساده تر، بصری تر و در دسترس تر هستند.

ژانرهای بازی محبوب در بازی های موبایل در مقابل کنسول

شرکت‌های سازنده بازی موبایل عمدتاً در ژانرهای گاه به گاه، هایپر کژوال، پازل و آرکید فعالیت دارند، درحالی‌که توسعه‌دهندگان بازی کنسولی بیشتر به ساخت بازی‌های AAA در ژانر اکشن ماجراجویی با بودجه بزرگ تمرکز دارند. داستان سرایی، RPG، تیراندازی، FPS و بازی های مبارزه ای.

همچنین، فعالیت اخیر گیمرهای موبایل نشان داد که بازیکنان بیشتری برای کسب درآمد به بازی علاقه نشان می دهند. بازی هایی مانند بازی های کازینو، بازی های پوکر، بازی های لاتاری و غیره در سال های اخیر رو به افزایش بوده اند. به این دلیل است که شرکت های بازی سازی و توسعه دهندگان بازی هزاران دلار برای تبلیغات این بازی ها می ریزند.

موبایل ها دستگاه های چند منظوره هستند

دستگاه‌های تلفن همراه برای اهداف متعددی طراحی شده‌اند، از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی، عکس‌برداری و فیلم‌برداری، تماشای فیلم و ویدئو، برقراری تماس و سایر امکانات را می توان در نظر گرفت.  بنابراین، سخت افزار و زیرساخت در دستگاه های تلفن همراه با پلتفرم های مخصوص بازی بسیار متفاوت است.

برندهای موبایل مانند اپل، سامسونگ، ردمی و غیره با ویژگی‌ها و پیکربندی‌های خاص خود، متنوع در بازار حضور دارند. بنابراین، هنگام توسعه یک بازی برای یک دستگاه تلفن همراه، توسعه دهنده بازی باید مطمئن شود که روی هر پلتفرم تلفن همراه کار می کند. همچنین، آن ها بازی را با استفاده از چندین دستگاه تلفن همراه آزمایش می کنند تا مطمئن شوند در حین اجرای بازی ویدیویی، هیچ اشکال فنی، خطا یا اشکالی وجود ندارد.

همانطور که پیشتر اشاره شد، بازی‌های کنسول به صورت منحصر به فرد برای آن کنسول خاص (مثلاً PS5 یا Xbox و غیره) طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین تست کردن در کنسول ها در مقایسه با دستگاه های تلفن همراه کمی آسان تر است.

بازی های انحصاری کنسول

بهترین بخش داشتن یک کنسول این است که شما به بازی های انحصاری کنسول دسترسی دارید (این بازی ها فقط در آن پلتفرم خاص به تنهایی در دسترس هستند). به عنوان مثال، Demon’s Soul، Final Fantasy 7 و Horizon Forbidden West برخی از بازی های انحصاری PS5 هستند. به همین ترتیب، ایکس باکس بازی های انحصاری خود را دارد.

پلی استیشن 5 سونی، سری ایکس باکس مایکروسافت و نینتندو برخی از بهترین کنسول های بازی در بازار بازی های ویدیویی امروزی هستند.

ما می توانیم ببینیم که بسیاری از بازی های محبوب موبایل هم در دستگاه های اندروید و iOS در دسترس هستند. با وجود این، اپل استور و پلی استور دارای برخی بازی های انحصاری هستند که در بالای فروشگاه های اپلیکیشن خود فهرست شده اند.

گوشی های هوشمند انعطاف پذیر هستند

گوشی های هوشمند بسیار انعطاف پذیر هستند و می توان آن ها را در هر مکانی حمل کرد. در طول سفرتان، در انتظار یک قرار، یا حتی در هنگام استراحت با یک فنجان قهوه، به اطراف نگاه کنید. افرادی را مشاهده کنید که به طور معمول گوشی های هوشمند خود را بیرون می‌آورند و در حال انجام بازی‌های مورد علاقه خود هستند.

این یکی از دلایل اصلی محبوبیت گسترده بازی های معمولی مانند Candy Crush، Among Us، Angry Birds، Fruit Ninja و دیگر بازی های مشابه است.

پلتفرم‌های اصلی موبایل، اندروید و iOS، فروشگاه‌های اختصاصی با هزاران بازی را برای کاربران خود دارند. کاربران به راحتی می توانند بازی ها را دانلود و بازی کنند. بازی های زیادی وجود دارند که پس از دانلود، برای بازی آفلاین در دسترس هستند.

برعکس، کنسول ها دستگاه های ثابتی هستند و برای انجام بازی به لوازم جانبی مانند تلویزیون، کنترلر و غیره نیاز دارید.

کنسول‌های دستی مثل Steam Deck و Nintendo Switch، قابل حملی فراهم می‌کنند، اما چالش اصلی آنها ظرفیت باتری محدود و کیفیت گرافیک کمتر نسبت به کنسول‌های استاندارد است.

گوشی گیمینگ بخریم یا نه

گوشی های هوشمند تجربه بازی را مقرون به صرفه  کرده اند. با وجود تعداد زیادی گوشی هوشمند ارزان قیمت و باکیفیت در بازار، حتی یک بچه دانشگاهی هم می تواند یکی را برای خود تهیه کند. حتی بازی هایی که در فروشگاه های اپلیکیشن به فروش می رسند نیز ارزان هستند. یا به اندازه یک دلار قیمت دارند یا کاملا رایگان هستند. و علاوه بر این، گوشی های هوشمند فقط برای بازی نیستند، بنابراین برای یک فرد معمولی بسیار مفید هستند. گاهی اوقات، برای لذت بردن از بازی‌ها، خرید یک گوشی هوشمند انتخاب منطقی‌تری است.

با این حال، در چند سال اخیر، کنسول‌های قابل حمل شاید به اندازهٔ گذشته تغییر نکرده باشند، اما گوشی‌های هوشمند در دهه اخیر قدرت را به دست گرفته‌اند! حجم زیاد و تنوع بازی‌ها برای تلفن‌های همراه منفجر شده است. و مردم همچنان هوس بازی های بیشتر و بیشتری برای گوشی های هوشمند خود دارند. چه کسی می داند چه آینده ای برای گوشی های هوشمند، شاید لوازم جانبی جدید، سخت افزار سنگین، کنترل های بهتر و چه چیز دیگری در انتظار باشد. همانطور که تلفن های هوشمند در حال تغییر هستند، هر چیزی ممکن است.

بنابراین در نتیجه، اگر گوشی های هوشمند در قابلیت حمل و راحتی برنده شوند، کنسول ها در قدرت و دقت نهایی برنده ی واضحی هستند. اگر کنسول ها لذیذی هستند، پس گوشی های هوشمند غذای خیابانی هستند، اما وای، آنها گرسنگی ما را برای برخی بازی های پرقدرت برطرف می کنند.

برای جمع بندی، هم موبایل و هم کنسول دارای ویژگی های خارق العاده زیادی هستند تا مخاطبان خود را هیجان زده نگه دارند. اگرچه هر دو در مقایسه با یکدیگر دارای معایبی هستند، اما به راحتی با مزایای آنها غلبه می کنند. علاوه بر این، بازی های زیادی هم برای دستگاه های موبایل و هم برای دستگاه های کنسول در حال توسعه هستند. بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی، خدمات چندپلتفرمی و انتقال بازی ارائه می‌دهند تا تجربیات یکپارچه بازی را برای بازیکنان خود در چندین پلتفرم فراهم کنند.

امتیاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا